ویتامین K
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

احتمال وجود كمبود ویتامین  در بدن شما بسیار اندك است، مگر آن كه در ظرف چند دقیقه گذشته به دنیا آمده باشید

بدن شما به مقادیر ناچیزی از این ویتامین نیاز دارد تا در زمان آسیب به انعقاد خون كمك كند- این عمل اولیه ویتامین K است – و به احتمال زیاد شما به راحتی بیش از مقدار كافی از این ویتامین را به دست می آورید. شما حتی قادر به ساخت ویتامین K مورد نیاز خود هستید. در حدود نیمی از ویتامین K مورد نیاز بدنتان به طور طبیعی توسط باكتری های روده خودتان تولید می شود.
 
نوزادان استثنا بزرگ این موضوع هستند. آن ها فاقد باكتری های لازم جهت تولید ویتامین K هستند و معمولاً در رژیم غذایی آن ها سبزی پر برگ وجود ندارد. هر چند شیر مادر دارای مقدار اندكی از این ویتامین می باشد، ولی این یكی از موارد انگشت شماری است كه شیر مادر به تنهایی تكافوی نیاز بدن نوزاد را نمی كند. بنابراین معمولاً در موقع تولد یك آمپول ویتامین K به نوزادان تزریق می كنند.
به گفته دكتر جیمز سادوسكی ، رئیس آزمایشگاه ویتامین K در مركز پژوهشی تغذیه انسان در دانشگاه تافتز در بوستون ، تنها افراد دیگری كه به مكمل ویتامین K اضافی نیاز دارند، مبتلایان به بیماری های گوارشی نظیر فیبروز كیستیك می باشند.
اما افرادی هم وجود دارند كه از مصرف زیاد ویتامین K می ترسند. بسیاری از افرادی كه داروهای ضد انعقاد ریال یا رقیق كنند خون ف جهت پیشگیری از حمله قلبی و سكته مغزی مصرف می كنند ، مقدار مصرف سبزی های پر برگ خود را واقعاً كاهش می دهند، زیرا از آن می ترسند كه این مواد غذایی موجب بروز همان حوادثی شوند كه با خوردن دارو سعی در پیشگیری از آن دارند.
دكتر جان سوتیه ، استاد و مدیر گروه علوم تغذیه در دانشگاه ویسكونزین – مادیسون می گوید: «این فكر مطلقاً غلط است. پزشكان به افراد زیادی كه داروهای ضد انعقاد مصرف می كنند می گویند كه دریافت ویتامین K را محدود كنند. من دلیلی این امر را نمی دانم ، اما این موضوع نسبتاً رایج است و توصیه خوبی نیست.»
دكتر سادوسكی در تأیید این مطلب می گوید: « اگر كسی به دلیلی ابتلا به حمله قلبی ، سكته مغزی یا لخته شدن خون در ساق پا، در حال مصرف داروهای ضد انعقاد خوراكی باشد، باید مصرف ویتامین K خود را در یك سطح نسبتاً ثابت روزانه حفظ كند. اگر مقدار مصرف روزانه مورد نظر حفظ شود، دفعات مصرف در روز اهمیتی ندارد.»
به چه دلیل؟ دكتر سوتیه می گوید كه دوز ضد انعقاد هر فرد براساس نیازهای خاص او تنظیم می شود. نیازهای آن ها توسط مجموعه ای از آزمایش های خون پس از شروع داروهای ضد انعقاد تعیین می شود. پس مقدار داروی ضدانعقاد به منظور ایجاد یك تعادل حساس تجویز می شود، لذا باید ویتامین K را به اندازه ای كه برای انعقاد خون و ترمیم زخم لازم است به بدن برسانید و نه به اندازه ای كه برای انعقاد خون و ترمیم زخم لازم است به بدن برسانیدو نه به اندازه ای كه برای انعقاد خون و حمله قلبی كافی است.
مقدار نیاز روزانه : 80 میكروگرم
منابع خوب غذایی : كلم برگ ، گل كلم و سبزی های پربرگ مانند اسفناج و كلم پیچ
 



:: موضوعات مرتبط: مطالب علمی متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 2304
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: